Wednesday, July 8, 2009

Honeymoon @ Phuket

Setelah selesai majlis perkahwinan, kami meneruskan perancangan yg telah dibuat utk berbulan madu di Phuket..pada 13 Februari 2008 jam 9.00 pagi kami telah bertolak dr rumah menuju ke LCCT..sampai terus daftar masuk pastu sarapan..tunggu kat balai berlepas jam 12.30pm,pesawat berlepas jam 12.45 tengahari dan kami sampai di lapangan terbang Phuket jam 1.00 ptg waktu Phuket (Thailand lewat sejam dr Malaysia, ikut waktu Malaysia jam 2.00 ptg)..naik van pelancong pegi ke travel ejen mencari tempat penginapan..kami berdua mmg gila..gi honeymoon x booked hotel ngan aktiviti kat sana..kat travel ejen kami pilih hotel dan aktiviti yg akan dilakukan sepanjang kami di sana..lama gak kami kat situ sampai jam 4.00 ptg waktu Phuket..pastu kami dihantar dgn kereta oleh travel ejen tersebut ke hotel kami di Patong Beach..kami sampai di Pacific Light Hotel jam 5.00ptg,rehatkan badan kat bilik yg cantik dan besar..sungguh selesa keadaan hotel yg kami duduk..pegi jalan² jap kat kawasan sekitar pastu jam 6.00 ptg org dr travel ejen td dtg jemput kami utk dibawa ke Phuket Fantasea yg terletak di Kamala Beach, mengambil masa 45 minit perjalanan dr hotel kami..Phuket Fantasea merupakan taman tema yg terunggul di Phuket, tidak rugi rasanya kami pegi ke situ..pakej di situ merangkumi tiket masuk, makan malam, pertunjukkan gajah dan harimau, teater kebudayaan dan taman haiwan..tidak perlu merasa was-was utk makan disitu kerana mereka memahami sensitiviti masyarakat Islam dgn mengasingkan dan menyediakan kawasan makan utk mereka yg beragama Islam dan makanan yg dihidang oleh mereka yg beragama Islam..setelah selesai segala pertunjukkan dan berjalan-jalan di situ, kami pulang semula ke hotel jam 10.30 malam..sampai di hotel lebih kurang jam 11.15 malam kami mandi dan terus tido setelah penat mengharungi perjalanan dan aktiviti utk hari pertama..Hari kedua 14 Februari 2008 kol 7.oo pagi kami bangun pastu siap2 nak gi island hopping..lepas breakfast dalam kol 8.10 pagi van dtg kat lobi jemput kami utk bwk ke jeti masuk ke Phang Nga Island..sampai kat jeti dlm jam 9.00 pagi terus naik bot, mula² bawak gi Panak Island,kat situ naik canoe lalu dlm gua..mmg best dan pengalaman yg x dpt dilupakan..pastu gi Hong Island sama gak aktiviti yg dilakukan..kami lunch kat atas bot,x perlu risau ttg makanan sebab pengusaha aktiviti Muslim dan anak² bot semuanya Islam..air free flow sama ada pepsi,mirinda ataupun mineral water..pastu kami gi James Bond island,jalan² ngan amik gambar je kat situ..naik bot diaorg bawak gi tempat mandi tgh laut..tanpa merasa segan silu sempat gak buat aksi akrobatik dr atas bot terjun ke laut..yeeeiiihhhaaaa!!!Dalam jam 3.30 petang balik semula ke jeti,sampai kat jeti lebih kurang 4.30 petang van telah siap sedia menunggu kami utk bawak semula ke hotel..sampai kat hotel rehat² jap pastu kami gi jalan² sekitar Patong Beach..permandangan yg indah kat Patong Beach..amik gambar sambil jalan berpinpinan tangan..hehehe..dalam jam 6.50 petang balik ke hotel pastu siap² utk candle light dinner kat Thru the Sea..mmg romantik sungguh suasana dan kami sempat request lagu "Wonderful Tonight"..makan seafood kat sini mmg puas..lepas makan kami gi jalan² area Patong Beach ngan Bangla Road, soping skit² pastu balik kami wat foot massage kat bawah hotel tu, mmg layan sampai nak tetido..pastu naik bilik kami trus tido..Hari ketiga 15 March 2008 kami bangun kol 7.00 pagi kami siap² pastu turun sarapan kat hotel..dalam jam 8.00 pagi van datang amik kami terus bawak ke Boat Lagoon, jeti untuk ke Phi Phi Island..lebih kurang jam 9.00 pagi sampai kat Boat Lagoon,mmg tempat kapal² mewah berlabuh kat situ..sempat amik gambar kat jeti berlatar belakang kapal² mewah..kami naik speed boat ke Phi Phi Island..kesian kat wife,dia x tahan boat menghempas ombak..1st kami gi Maya Bay wat snokerling pastu gi pantai amik gambar sambil lepak²..ramai btol orang kat Maya Bay..2nd kami gi tengok Pirate Cave, tempat pengambaran Pirate of Carribean..3rd kami gi Monkey Island,mmg banyak monyet kat situ..sempat bagi monyet makan ngan amik gambar..kami pegi lunch kat Phi Phi Island,dapat lihatkesan tsunami kat situ..mmg dahsyat melihat gambar yg terpampang kat situ..melihat kekuasaan Allah swt menginsafkan kami..last skali dlm trip nih kami gi snorkelling kat National Park..best tempat nih, pantai bersih dan ade tempat minum kat situ..ramai btol orang lepak kat sini..dalam jam 4.00 petang pulang semula ke jeti..borak² ngan driver van,dia seorang Muslim dan pandai cakap Melayu sebab pernah bekerja di Sarawak..sampai kat hotel dalam jam 5.30 petang,kami mandi² pastu kuar jalan² kat Patong Beach melihat matahari terbenam..suatu permandangan yg cantik dapat dilihat kat situ..dalam jam 7.30 malam,kami gi cari dinner restoran Muslim kat sekitar patong Beach, kami menaiki teksi motor yg bawak kami berdua dgn satu motor..mmg kelakar melihat aksi yg dilakukan tp itulah pengalaman utk kami..sampai kat restoran tomyam.kami order la makan utk 2 org, makanan kat situ sedap gak sebab masakan Thai yg biasa dimakan..lepas tu balik kami naik semula teksi motor yg bawak kami td ke hotel..jalan² lagi sekitar hotel mencari souvenir utk dibawa pulang..pastu kami buat foot massage kat tempat semalam sebab letih berjalan dan wat aktiviti seharian..pastu kami naik bilik,lepak tengok tv terus wife tido..aku gi lepak minum sambil tgk bola kat Tiger Inn kat depan hotel je..balik bilik dalam jam 1 pagi terus tido..Hari keempat 16 Februari 2008, kami bangun lewat skit dalam kol 9.00 pagi,pegi breakfast kat bawah pastu gi jalan² n soping² kat sekitar Patong Beach..wife buat rambut,tocang kecik² satu kepala..comeeeiiinyeeee!!Lepas tu kami balik bilik kemas² barang nak balik..teksi datang amik kami dalam jam 1.00 tengahari terus ke airport..sampai airport dalam jam 2.00 petang, daftar keluar, beli barang skit pastu lunch kat Burger King..jam 3.00 petang kami masuk ke balai berlepas,naik flight dalam jam 3.45 petang n berlepas dalam jam 4.15 petang..sedih plak rasa dah abis honeymoon kat Phuket..dalam flight kami terasa lapar lagi,order nasik lemak, maggi ngan air mineral..sampai kat LCCT dalam jam 6.15 petang,soping skit kat duty free pastu kami keluar..kak Mawar datang jemput kami ngan kawan dia dalam kol 7.00 malam..Sampai umah dalam jam 9.00 malam,mandi pastu kemas² barang..penat btol rasa badan..relax jap sambil tengok tv pastu kami masuk tido..